Przygotowanie auta do zimy

Nadchodzi sezon, podczas którego liczba zgłoszeń assistance znacznie wzrasta.

Według danych Europ Assistance Polska najczęstszymi przyczynami kontaktu z Centrum Alarmowym w sezonie jesienno-zimowym są rozładowane akumulatory zamarznięte płyny czy zamki oraz kolizje spowodowane śliską nawierzchnią i nieodpowiednimi oponami. Aby zminimalizować ryzyko tego typu zdarzeń naleĹźy odpowiednio przygotować samochód do sezonu. 

Akumulator

Przed rozpoczęciem sezonu zimowego powinniśmy sprawdzić kondycję akumulatora i jego napięcie. Usługa tego typu w większości warsztatów jest bezpłatna. Test sprawności akumulatora pozwala ocenić wydolność baterii pod obciążeniem oraz przewidzieć, jak zachowa się ona podczas duĹźych mrozów. JeĹźeli akumulator nie będzie odpowiednio naładowany, kierowca moĹźe mieć problem z odpaleniem silnika. Zdarza się równieĹź, Ĺźe winę za niedoładowany akumulator ponosi układ ładowania. W tym przypadku moĹźemy samodzielnie zmierzyć napięcie na zaciskach akumulatora przy pracującym silniku. Jeśli napięcie jest niĹźsze niĹź 13,7 V lub wyĹźsze niĹź 14,5 V, prawdopodobnie alternator wymaga naprawy.

Opony

Kiedy temperatura powietrza w ciągu dnia spada poniĹźej – 7 °C, naleĹźy jak najszybciej wymienić opony. Zimowe ogumienie, w odróĹźnieniu od letniego, posiada głębszy bieĹźnik, który zwiększa przyczepność samochodu na drodze. Jest równieĹź wyprodukowane z innych mieszanek gumowych, które zachowują miękkość nawet przy najniĹźszych temperaturach. Opony zimowe powinny mieć równomiernie zuĹźyty bieĹźnik, którego grubość nie powinna być mniejsza niĹź 4 mm. Dzięki powyĹźszym cechom droga hamowania auta wyposaĹźonego w ogumienie dostosowane do panujących warunków pogodowych, moĹźe skrócić się nawet o 30% w porównaniu do opon letnich. Nie warto równieĹź oszczędzać na oponach całorocznych. Sprawdzą się one tylko w przypadku samochodów kompaktowych, które poruszają się przede wszystkim po mieście. W warunkach zimowych struktura opon całorocznych nie zapewni tak wysokiej przyczepności do jezdni jak opony zimowe.

Stan płynów eksploatacyjnych

Przygotowując auto do zimy istotne jest, aby dodatkowo zrobić przegląd płynów eksploatacyjnych. Szczególnie waĹźna jest temperatura krzepnięcia płynu w układzie chłodzenia, która nie powinna być wyĹźsza niĹź – 37°C. WaĹźna jest równieĹź regularna wymiana płynu hamulcowego. Aby układ hamulcowy pracował w minusowych temperaturach bez zakłóceń, płyn powinien być niskiej lepkości. Dodatkowo na czas zimy warto zainwestować w syntetyczny olej silnikowy, który gwarantuje łatwy start silnika w warunkach niskiej temperatury, a takĹźe skróci czas dotarcia oleju do najdalszych węzłów tarcia. Sprawdzenie temperatury krzepnięcia płynów eksploatacyjnych jest niezwykle proste. Wystarczy pobrać próbki płynów np. za pomocą strzykawki, a następnie wlać je do niewielkich naczyń i wstawić do zamraĹźalnika. JeĹźeli po 2-3 h płyny pozostaną w formie cieczy, ich temperatura krzepnięcia jest odpowiednia.   

Uszczelki, zamki, wycieraczki

Gumowe uszczelki w drzwiach i klapie bagaĹźnika naleĹźy posmarować silikonem lub wazeliną techniczną, która zapobiegnie ich przymarzaniu oraz uszkodzeniu podczas otwierania samochodu przy temperaturze poniĹźej zera. Na wypadek zamarzniętego zamku warto nosić przy sobie odmraĹźacz do zamków.

Istotne znaczenie szczególnie o tej porze roku, ma równieĹź stan wycieraczek. Zanim wyruszymy w podróĹź autem powinniśmy sprawdzić, czy wycieraczki nie przymarzają do szyby. JeĹźeli wycieraczki słabo zbierają brud to znak, Ĺźe ich pióra się zuĹźyły i naleĹźy je wymienić na nowe. Istotny wpływ na ich jakość ma równieĹź płyn do spryskiwaczy. Powinien być on przede wszystkim odporny na zamarzanie, mieć dobre właściwości myjące, dobrze smarować gumowe pióra wycieraczek oraz być neutralny dla gumy i powłoki lakierniczej.

Dodatkowe wyposaĹźenie

Warto równieĹź wyposaĹźyć się w dodatkowy sprzęt, który będzie przydatny podczas zimy. Niezbędne w odśnieĹźaniu auta będą: zmiotka, skrobaczka lub ewentualnie odmraĹźacz do szyb w płynie oraz nieprzemakalne rękawice. Dodatkowo uĹźyteczne okazać się mogą przewody rozruchowe, linka holownicza oraz łańcuchy śniegowe, które moĹźemy wozić w bagaĹźniku. Pamiętajmy równieĹź o konieczności posiadania kamizelki odblaskowej, która zapewni kierowcy widoczność w razie konieczności dokonania naprawy pojazdu.

Ubezpieczenie z pakietem assistance

W zimie szczególnie przydatne okazują się usługi assistance, które gwarantują całodobową pomoc na drodze.  Wyniki Ogólnopolskiego Badania Assistance przeprowadzonego na zlecenie Europ Assistance Polska pokazują, Ĺźe to właśnie assistance samochodowy jest najpopularniejszy wśród Polaków – posiada je 91% kierowców, a 87% badanych uwaĹźa, Ĺźe holowanie pojazdu jest najbardziej przydatnym świadczeniem. JednakĹźe pakiety assistance oferują szerszy zakres usług: usprawnienie na miejscu zdarzenia, dowóz paliwa, organizację noclegu dla kierowcy i pasaĹźerów w razie konieczności pozostawienia niesprawnego pojazdu warsztacie, moĹźliwość wynajmu pojazdu zastępczego lub kontynuację podróĹźy innymi środkami transportu. Warto rozszerzyć podstawową polisę OC o świadczenia assistance, by w razie awarii lub kolizji móc skorzystać z szeregu przydatnych świadczeń.